14. maaliskuuta 2015

My Week: Edustajan arki

Yhdistellään tässä postauksessa lifestylea ja kosmetiikkaa, koska noissa arvontavastauksissa toivottiin My Day-tyyppisiä juttuja. Monelle edustajana toimiminen on vieras asia ja voi vaikuttaa vaikealtakin. On se joskus sitäkin ja joskus on vaan miettinyt, että en jaksa enää ja lopetan koko homman. Mutta useimmiten se on hauskaa ja palkitsevaa hommaa.

Varsinainen MyDay-postaus tulee joskus myöhemmin, mutta tämä postaus kertoo Oriflame edustajana toimimisesta yhden jakson verran alusta loppuun saakka eli minun tapauksessani noin parin viikon ajalta. Tämä on vain minun tapani toimia ja jokaisella edustajalla on ne omat tapansa. Kaikki postauksen kuvat eivät ole samasta tilauksesta, vaan käytin vanhojakin kuvia. Aloitetaan!


Uusi jakso alkaa! Sähköpostiin kilahtaa jakson uutiskirje, joka luetaan läpi huolellisesti. Ei saa missata hyviä tarjouksia tai kampanjoita! Uuden jakson alkaessa myös luonnollisesti uudet kuvastot viedään asiakkaille ja määrään myös viimeisen päivän, jolloin tilaus tulee jättää. Usein se on vähän yli viikon päässä jakson alkamisesta, koska viime tippaan ei tilauksia kannata jättää tai joka tuotteen kohdalla lukee Loppu tai Jälkitoimitus. Se on aina ikävää asiakkaalle ja toki itseäkin ärsyttää.

Uusien asiakkaiden saamiseksi kiikutan esitteitä myös kauppakeskusten ilmaisjakelutelineisiin niihin, joihin olen kysynyt luvan sille ja myös kuntosalin pukuhuoneeseen jätän muutaman. Niistä halukkaat saavat sitten poimia mukaansa esitteen. Uusia asiakkaita on aina pyrittävä saamaan.



Tärkeimpien juttujen jälkeen se innostavin osuus eli uudet demot! Se on aina jännittävää mennä katsomaan, mitä sieltä tulee tällä kertaa uutuutena. Originelliin siis ja demosivu auki. Sieltä ostoskoriin ne, jotka haluan itselleni tilata. Myös näytteet on muistettava tarkistaa, jos siellä olisi jotain uusia tilattavaksi asiakkaille kaupanpäällisiksi. Sivuja selaillessa postiluukku kolahtaa ja posti tulee, siellä näkyy tuttu limenvihreä kirjekuori. Mitähän siellä on...


Kirje aluejohtajalta ja pikkuinen lahja siinä mukana. Näitä yllätyksiä on kiva saada aina välillä. Parin päivän päästä aluejohtaja soittaakin kertoakseen, että on pääsiäisen aikoihin menossa tästä ohi ja mitäpä jos pidettäisiin kauneusilta. Sopii!


Blogikirppiksen kautta on mennyt kaupaksi muutama Oriflame-tuote. Näin keväisen aurinkoisessa säässä on kiva kipitellä viemään ne postiin.


Tilauksia alkaa tulla vähitellen määräajan lähestyessä. Osa paperisena, osa sähköpostilla. Kirjaan ne suoraan ostoskoriin, jotta en unohda ketään ja merkkaan palleroilla paperisiin lappuihin, mitä löytyy jo omasta varastostani, etten tilaa niitä.


Sitten etsitään myyntivarastosta ne, jotka minulla on jo tilatuista, sekä tarkistetaan vielä päiväys, että se on kunnossa. Vaikka myytävien päiväyksistäkin mulla on lista tietokoneella, mutta... se nyt ei ihan aina ole ajan tasalla. :D Uusia tulee ja lähtee niin tiuhaan tahtiin, ettei niitä aina kerkeä juuri silloin laittaa ylös tai poistaa ja sitten se unohtuu. Yleensä muutaman kuukauden välein otan kaikki tuotteet hyllystä pois ja päivitän listan. Olen sen verran järjestelmällinen luonteeltani, että jopa nautin tuosta listaamisesta.


Tilaukset on kerätty ja ostoskorissa tavaraa mukavasti. Sitten vielä tarkistetaan kertaalleen, että kaikki on varmasti tilattu, eikä kenenkään tilaus unohdu. Tilauksia kun ei voi jälkeenpäin muutella.

Moni uusi edustaja säikähtää tätä summaa, joka korin sisällöstä tulee yhteishinnaksi. Ensimmäisessä vaiheessa näkyy kaikki tuotteet ilman alennuksia. On klikkailtava seuraavaan vaiheeseen, jotta ne näkyvät. Tästä myös näkee hyvin, kuinka ison summan edustajana toimiessa säästää, vaikka tilailisi vain itselleen.


Siinä summa näyttääkin jo paremmalta ja näkee myös, täyttyvätkö kampanjapisteet. 110 on se raja, jolla saa kaikki edut, kuten tilaajalahjan, demot halvemmalla hinnalla ja ilmaisen demon. Kaksi jälkimmäistä etua on vain Business Classilaisille. Tsekataan myös mitä kaikkea muuta kivaa sieltä tällä kertaa tulee kaupan päälle.

Sitten vain painetaan tilaa-nappia ja aletaan odottelemaan pakettia. Samalla näkee kaikki loppuneet ja jälkitoimitustuotteet, joten kuitit voi kirjoittaa valmiiksi. Paketit saapuvat noin 4-5 arkipäivässä, koska ne tulevat Varsovan keskusvarastolta.


Paketti saapuu ja aika pussittaa asiakkaiden ostokset. Tuotteet vain paketista pois ja kuittien ja tilausnumeroiden mukaan pusseihin. Kuitti ja jokin näyte pussiin mukaan ja seuraavan asiakkaan tilauksen kimppuun.


Tällä kertaa näytteenä asiakkaille oli uutuustuoksu Lucia Starlight. Ja itselleni tilasin jokaista sävyä näytteen uusista Colour Stylist Cream Lipstickeistä, jotka näkyvät demokuvassa ylempänä. Sanokaa muuten jos haluatte näistäkin samanlaisen huuliswatch-postauksen kuin oli niistä mattahuulipunista.

Kun kaikki tuotteet ovat pusseissa, jää lattialle usein kasa omia tuotteitani ja kaupanpäälliset. Sekä tietysti uudet kuvastot. Uusista tuotteista otan yleensä kuvat blogiin, mutta nyt jätin sen välistä, koska en tilannut mitään niin mielenkiintoista. Sitten tutkimaan niitä tarkemmin.


Uusi kuvasto on tällä kertaa tavallistakin ihanampi, koska siinä alkuosa on omistettu kokonaan merkin legendaaristen tuotteiden esittelyyn. Kerrotaan vähän tuotteen historiaa ja näytetään vanhoja mainoksia, erityisen hauska on tuo ensimmäinen Oriflame-esite ikinä. Ihania! Näitä lisää!


Sitten vielä paperihommat jäljellä eli papereiden järjestelyt kansioihin. Kansiot näyttivät niin rumilta, että tuunasin ne vanhoista ylimääräisistä Oriflame-kuvastoista leikatuilla kuvilla. Sieltä löytyy kaikki keräyslistat, lähetysluettelot, kuitit ja laskut. Nuo kaksi kansiota ovat jo niin täynnä, ettei uusia papereita meinaa saada mahtumaan, eli kolmannen osto on edessä.

Ennen kansioon laittoa kirjaan myös kuiteista ja laskuista summat Exeliin tekemääni kirjanpitotaulukkoon. Sellaista ei ole pakollista tehdä, mutta merkonomina tykkäsin tehdä sellaisen ja muutenkin hyvä pysyä kärryillä noista numeroista. Miten paljon on tullut voittoa tällä jaksolla, kuinka paljon koko Oriflamessa olon aikana, kuka on tilannut ja miten suurella summalla. Vuoden lopuksi aina palkitsen kolme vuoden aikana eniten tilannutta 50€, 100€ ja 150€ tuotepaketilla.

Sen jälkeen kaikki tärkeimmät jutut onkin tehty ja jakso omalta osaltani on käytännössä ohi. Enää pitää vain toimittaa asiakkaiden pussit omistajilleen ja kerätä maksut tilauksista. Uuteen jaksoon on vielä aikaa, joten sen ajan saa olla suunnilleen rauhassa Oriflame-jutuilta. Kunnes uusi jakso taas käynnistyy ja homma alkaa alusta. Toki väliajoillakin aktiivisesti etsin uusia asiakkaita ja etenkin uusia edustajia, koska tavoitteenani olisi joskus edetä tiiminvetäjäksi.


Toivottavasti postaus selvensi vähän sitä, millaista edustajana toimiminen on, eikä se enää vaikuta miltään salatieteeltä. :) Edustajaksi tiimiini voi liittyä yläpalkista jos joku kiinnostui.

9 kommenttia:

  1. Olenkin miettinyt miksi Oriflamen pakettien saapumisessa menee kaksi päivää pidempään kuin Avonin, no tämähän selvitti asiaa :D

    VastaaPoista
  2. Hui miten paljon edustajana toimiminen vaatii! :o Tuossa onkin enemmän hommaa mitä tulee edes ajateltua! Minuu on aina jollain tavalla kiinnostanu nuo oriflamen jutut, mutta kun ei oo tienny että millaista se sitten on. Saako edustaja jonkunlaista palkkaa vai pelkästään etuja? :) Entä jos jokin asiakas ei sitten maksakkaan tai ei halua pakettia itselleen? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä kysymyksiä :)

      Edustaja ei saa suoranaista palkkaa, mutta hän saa tuloja itselleen provision tyyppisesti. Vähän niin kuin toimii jälleenmyyjänä ja Oriflame on sitten se tukku josta tuotteet tilataan. Eli tuo 25% alennus tilatuista tuotteista on se edustajan palkkio. Edustaja tilaa tuotteet ja maksaa niistä tuon 25% alhaisemman hinnan ja tuotteiden saapuessa hän myy tuotteet asiakkaalle normaalihinnalla. Eli jos tuote maksaa kuvastossa vaikka 20€, edustaja maksaa siitä 15€ ja myy asiakkaalle tuotteen sillä 20 eurolla. Näin hän saa siitä itselleen palkaksi 5 euroa. Ja lisäksi saa nuo muut edut siihen mukaan. Tiiminvetäjät ja aluejohtajat saavat sitten ihan oikeaa palkkaakin, koska tekevät tätä työkseen.

      Jos asiakas ei maksa pakettia tai halua sitä, niin tuotteet voi palauttaa Oriflamelle ja niistä saa rahat takaisin. Mutta asiakkaille kannattaa painottaa, että tilaus on sitova, niin noin ei pääse käymään. Samoin jos tuotteessa on jotain vikaa, sen voi palauttaa. Ja asiakkaalle ei saa koskaan antaa tuotteita, ennen kuin niistä on saanut maksun. Tai jos antaa, niin itse on vastuussa siitä, että asiakas myös maksaa tuotteet jälkeenpäin.

      Toivottavasti osasin selittää tuossa asiat ymmärrettävästi, jos jotain epäselvää jäi niin vastailen kyllä mielelläni kysymyksiin. :)

      Poista
  3. Tämä oli mielenkiintoinen juttu, varmaan vie jonkin verran aikaa kokonaisuudessaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tykkäsit :) Meneehän siihen jonkin verran aikaa, mutta ei mahdottomasti. Onhan kyseessä eräänlainen sivutyö. :)

      Poista
  4. Musta tää oli ihan mielenkiintosta lukea, vaikka oonkin ite tiiminvetäjä ja hommat on melkolailla tuttuja, mutta meitä on moneen ja toimintatavat voi olla erilaisia. :)

    Mutta pakko noille ylle kommentoille sanoa, että vaikka se kuulostaa ehkä paljolta, niin ei se lopulta oo. Se vie yllättävän vähän aikaa sitten, kun hommat on tullu tutuiks eikä uutta enää tarvii opetella. :)

    VastaaPoista
  5. Tosi kiva postaus, oli hirveän mielenkiintoista lukea tätä! :) ♡

    VastaaPoista
  6. Selvensi! Korviin naksahti tuo Varsovasta! Hui! Mukavaa edustushommelia sinne!

    VastaaPoista